onsdag 18 maj 2011

Mormors rabarbersaft

Flera har frågat efter receptet på saften från förra inlägget, och självklart delar jag med mig av det!

Jag har själv fått det från min mormor Alice, en av mina största förebilder och inspirationskällor vad det gäller bakning och matlagning!
Hon har i hela sitt liv skött hem och husåll, tagit tillvara allt naturen ger, återvunnit och sparat på naturens resurser.
Och det lååångt innan det blev på modet att kompostera och äta närodlat!


Från havet fångade morfar fisk när han levde och under hösten var det jakt i skogen, svampturer och bärplock!


Har minnen från när jag var liten, hur vi åkte till närmsta mjölkbonden och hämtade mjölk i spann och gick till grannen och köpte ägg.

Och de rester som inte vi kunde äta hamnade i sjökanten till fåglarna!
Mormar är en riktigt djurvän, så när rulltårtan är klar får småfåglarna picka i sig smulorna från bakplåtspappret!


Tänkvärt när vi idag slänger stora delar av den mat vi köper hem rakt ner i sophinken!!!


MORMOR ALICE RABARBERSAFT

3 liter skurna rabarber
2 stycken citroner i skivor
40 g vinsyra el.citronsyra
2 l vatten
1,5 till 2 kg socker

Koka upp vattnet som slås över rabarberna, citronerna och citronsyran.
Täck över bunken, efter 1 dygn silas saften ifrån.
Därefter iröres sockret, den mindre mängden är lämplig till måltidsdricka.
Saften har ej så god hållbarhet, därför rekomenderas att saften fryses.

9 kommentarer:

Vilmas Hus sa...

Tack snälla du! Ska provas i helgen!

Må så gott!
Kram Charlotte

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Tack för att du delar med dig av din mormors recept.
Ha en fin kväll.
Kram
Jessica

Ardisia sa...

Hej! Tack för receptet!
Så vackert du skrev om din mormor. Min mormor var likadan, hon dog i november förra året, men bara i höstas var hon ute & plockade svamp & fiskade som hon alltid gjort. Det är hon som lärt mig baka surdegsbröd (som jag idag nästan aldrig bakar, måste få tummen ur,,) & allt annat som man kan tänka sig man måste kunna som en husmor! ;) Tänk hur annorlunda uppväxt dom har haft jämfört med vårt, hur självklara vissa saker är för oss!

Ha en fortsatt fin dag!
Kram Mia

Unknown sa...

Tack för idag, det var mysigt. Det får vi göra om fler gånger och då kanske lite bad....men se upp jag kanske har börjat göra som din mormor!
Ja, de gamla kunde ta hand om det som naturen ger. Mormor plockade champinjorna vi hade i trädgården.

Nu kom även A. med på bild. Vad säger han om det?!

Det blev ingen vårfest, Jacob vägrade åka. Jag hamnde på hästryggen istället.

Kram Anna

Anonym sa...

Vilka underbara barndomsminnen : ) en svunnen tid ; ) tack för receptet! kram

vitadrömmarobusigabarn sa...

Vilket underbart recept måste prova!!
Visst är det härligt med barndomsminnen. Av
min mormor har jag jag fått mycket inspiration till matlagning
och bakning.

Ett jättegrattis i efterskott till dig
skickar en stor kram!!

Må så gott
kram Tina

Berit sa...

Nu jäklar har gammelmormor (Alice) och jag (mormor) gjort en rejäl sats rabarbersaft, nu står den i matkällaren och saftar till sej o i morron ska den sockras o silas, mormor Alice är så nöjd, när vi tog till vara rabarberna!
Många kramar från mormor Alice o mormor Berit

slono sa...

this hyperlink replica louis vuitton bags Read More Here Louis Vuitton replica Bags websites replica designer backpacks

Anonym sa...

jordan outlet
bape hoodie
bape
off white outlet
steph curry shoes
golden goose sneakers
golden goose sneaker
fear of god hoodie
goyard online store
off white